mandag 3. juli 2017

Nyperoser og andre roser...



Nyperoser er kanskje de vakreste rosene 
som finnes? Så sarte i både farge og form..


Vi er heldige og ha flere rosebusker bak huset,
jeg fikk tatt noen bilder før de avblomstret..


De vokser i en skråning bak huset,
og henger som små skyer i luften


Denne rosen heter Felicite Parmentier,
den er så vakker i formen


Rosebusken er liten hos meg enda,
man må bare være tålmodig,
plutselig et år begynner de virkelig å 
skyte fart,
klatrerosene vokser selvsagt fortere


Jeg elsker å plukke inn roser og pynte med inne,
da dufter det nydelig


Ha en nydelig kveld,
mange av dere nyter helt sikkert også 
sine roser,
vi er så heldige som kan 
glede oss over sommer
og blomster.
Det er det ikke alle som kan...,
vi er priviligerte.


Klemmer, Ida


8 kommentarer :

  1. Vakre roser! Nyperosene er så fine, ja, og har noe som de andre rosene som er større ikke har. Søt og vever!
    Ja, vi er heldige.

    Klem, Marit

    SvarSlett
  2. Flotte roser! Jeg har ikke så mange, flere døde for meg for en del år siden. Kanskje på tide å prøve igjen :-). Ja vi er heldige som bor i et godt og fritt land og kan nyte sommeren :-). Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Good morning dear Ida.
    What a lovely huge rose you have in your garden. Beautiful single flowers. I love it.
    Felicite Parmentier is still on my wishlist but first I have to make space for it. (not easy in a very small garden fun).
    Have a wonderful summer day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
  4. Kauniita kuvia kauniissa blogissa <3

    Ronja

    SvarSlett
  5. Bedårende Ida.
    Så smukke roser. Jeg elsker roser.
    Nyder at kigge og dufte dem. Kan bruge timer i haven på at gå rundt og nyde dem alle.

    Smuk dag
    Klem

    Charlotte

    SvarSlett
  6. Jeg har ei nyperose som jeg egentlig trenger å flytte (den blei litt for stor for plassen sin). Du er kanskje mer av en ekspert enn meg: Når er det best å flytte den (vår, høst?) og er det noe spesielt man bør gjøre først (klippe ned/ikke klippe ned?).

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Maria😊jeg ville flyttet den på våren, da får den etablert seg ila sommeren. Nyperoser er jo hardføre, det går nok fint å flytte den.
      Klem

      Slett
    2. Takk for svar, da venter jeg til våren. :)

      Slett